تعتبر البرامج التسويقية
هي الترجمة العملية للاستراتيجية التسويقية واللي فيها يتحول التخطيط الى تنفيذ
والفعل.
فى البداية عند تقديم
منتج للسوق نقوم بإعداد المزيج التسويقي p's 4
له واللي هو عبارة عن:
المنتج product – السعر price – التوزيع place - الدعاية والترويج promotion، وعند تقديم خدمة للسوق بنضيف (3)
عناصر أخرى وهي:
الدليل المادي physical evidence مثل (الموقع الإلكتروني - كروت العمل -
جو المكان - نظافة المكان - لبس الموظفين).
العملية الإنتاجية process مثل (مراحل اعداد الخدمه من اول طلب
الخدمه وحتى تقديم الخدمة للعملاء).
العاملين بالشركة people مثل (مين الشخص اللي بيقدم الخدمة -
مؤهلاته وخبراته وشهادته).
وفي الواقع ما فيش شركة هتركز على مزيج واحد وتترك باقي المزيج
التسويقي وبالتالي تكون شركه فاشله ولكن الشركة هتركز على عنصر واحد أو اثنين
بنسبة كبيرة وتعطي باقي المزيج التسويقى نسبة قليلة في التركيز عليه مثال: شركة
مرسيدس هتركز على المنتج بشكل كبير وهتركز على الدعاية والترويج ولكن هتلاقي ان
السعر عالي وكمان مش موجوده في اي مكان ولها اماكن معينة ومعنى كده ان شركة مزجت
عناصر المزيج التسويقي كالتالى مثلا:
وبالعكس في المنتجات الصينية في مصر 20 % للمنتج (جودة عادية
منخفضة)، 50 % على السعر (سعره رخيص)، 25% على التوزيع (منتشر عند التجار كتير)،
5% على الدعاية (مفيش اعلانات كثيرة).
وفي الشركات التي تقدم خدمات هتركز على p's 7 بالنسب متفاوتة مع إعطاء مزيج مناسب يخدم
العملاء، ومما سبق يتضح أن الشركات التي تركز على عنصر أو اثنين يكون لها مصدر قوة
وميزة لها مع التركيز بشكل أقل على العناصر الاخرى بحيث يتم إنتاج منتج أو خدمة
تحقق رضا العملاء وبالتالي صورة ذهنية جيدة عند المستهلك، وان شاء الله هنتكلم عن
كل عنصر من عناصر المزيج التسويقي p's 4 بشكل تفصيلي كلا على حدى:
ما هو المنتج؟
كيفية وطرق تسعير المنتجات
أشكال التوزيع المختلفة
اشكال لترويج المختلفة للمنتجات والخدمات
ضع اعلانك هنا
ضع اعلانك هنا
ضع اعلانك هنا
تعليقات: 0
إرسال تعليق