ضع اعلانك هنا

تعلم طريقة اعداد الاعلان Advertising | تعرف على اهم خطوات اعداد الاعلان 2


تعلم طريقة إعداد الاعلان Advertising - الجزء الثانى

اشكال الاعلانات
اشكال الاعلانات المختلفة

رابعا استراتيجية الرسالة الإعلانية:

تطوير فكرة الاعلان دايما من اهم الخطوات فى الحملة الاعلانية علشان الحملة تنجح ، الفكرة فى الاعلان انه يطلع ويتنفذ عن طريق طرفين مهمين :

الاول : كاتب النصوص الإعلانية copywriter 

الثانى: المخرج الفنى للفكرة Art director

كاتب النصوص هو شخص مبدع مهمته كتابة النصوص الاعلانية على شكل اعلان مطبوع او علان مسموع او نص لاعلان متحرك .
وهو بيحدد الكلام الى هيتقال فى مقاطع الاعلان مع تصور الاعلان على الورق.
المخرج الفنى هو الى بيخرج الصورة الكلامية لصورة فنية مبدعة سواء فى شكل اعلان مطبوع او مسموع او متحرك .
والاثنين يفضلوا يفكروا ويحوطوا سيناريوهات لغاية ما الفكرة المناسبة تطلع وتسمى الفكرة الكبيرة وهى بتطلع على خطوتين :

الخطورة الأولى : ان فريق تطوير الفكرة الاعلانية لازم يحدد المنافع والمزايا الى المنتج بيقدمها واللى الشركة محتاجة تعرضها وتعرفها للناس (المستهلك).
والخطوة الثانية : وهى محاولة تحويل او تقديم هذه المنافع للمنتج فى شكل مبدع عن طريق كثير من السيناريوهات الى بتظهر فى الاعلانات باشكالها المختلفة ومن اشهر الطرق لتنفيذ الرسالة الاعلانية (افكار الإعلانات) :
  • الطريقة المباشرة : وده اعلان بسيط مفيهوش فكرة عبقرية وكل اللى فيه انه يقدم المنتج ومعلومات عنه ومزاياه وبيسمى اعلان تقديمى او توضيحى .
  • اقتطاف شريحة من الحياة اليومية لمستخدم المنتج : وده اعلان مفيهوش فكرة كبيرة ومبيعلمش حاجة غير انه يجيب الشخص وهو بيستخدم المنتج وازاى بيحل عنده مشكلة او بيشبع عنده حاجة مثال موظف بيروح الشغل بعربية مريحة كل يوم وازاى هو بيستخدمها اثناء الطريق.
  • ربط المنتج بحالة ذهنية ايجابية (mood) : وفيها بتربط المنتج بحالة مزاجية ايجابية سواء كانت الراحة او السعادة او الحماس ، والفكرة هنا مع التكرار ان الاعلان بيربط اداء المنتج بحالة ذهنية ايجابية بتستقر فى عقول الناس مثال اعلانات نسكافيه وان الموظف صاحى ومزاجه مش رايق واول ما يشرب نسكافيه يتعدل مزاجه او اعلان شيكولاته كادبورى الشعور بالسعادة.
  • اسلوب الحياه life style : والنوع ده من اكثر الاعلانات ابداعاً وانتشاراً وبيركز الاعلان اكتر على حياه الاشخاص الى بيستخدموا المنتج وكمان بيلعب على العامل النفسى مثل اعلانات الكمبوندات الى بيظهر فيه حياه الناس فى هذا المكان وكمان اعلانات نايك انه بيصور للناس الى بيستخدم كاوتش نايك هيكون عايش فى عالم الشجاعة والقوة والاصرار والنجاح وكان اعلان بيبسى "عبر مين قدك"اللى بيوجه رسالة للشباب بالامل والتفاؤل والقوة والحماس ....والسؤال هنا ليه الاسلوب ده من الاعلانات بينجح اكثر علشان بيبعد الناس عن مزايا المنتج وبيدخلهم فى مود نفسى حما بيحبوه ونفسهم يعيشوا فيه وبالتالى هيستجيبوا للاعلان بشكل ايجابى مثال: 
      اعلان بريل ← استجابة لمجتمع الرجولة والقوة.
      اعلان ماونتن ديو ← فكرة الشجاعة والجرائة.
      اعلان ريدبول ← فكرة النشاط والحيوية والانطلاق.

 وده بيكون مجتمع مفضل فى اذهان المستهلك وبالتالى يبدء يستجيب للاعلان ويستخدم المنتج.
  • اسلوب الخيال : الاسلوب ده من الاعلانات بيكون صعب شوية لانه لازم يخرج فى صورة مسلية او مضحكة او على الاقل خفيف على اللى بيشوفه علشان ميتحولش الى اعلان غير واقعي مثال اعلان اديداس بيصور ان اللى يلبس الماركة دى هيتحول انه قوى فى الجرى والتحمل - وزى بردو اعلان الجبنة المثلثات ان الولد اول ما ياكل الجبنة يتحول بقدرات خارقة.
  • اسلوب الاعلان الموسيقى : وهو إعلان بيقوم على الموسيقى او الاغنية المعروفة والمحبوبة عند كتير من الناس وبالتالى هينتشر المنتج والتفاعل معه عند سماع الاغنية او الموسيقى.
  • اسلوب خلق شخصية اعلانية: وده اسلوب الشركة بتستخدمه لابراز الشخصية اللى ابتكرتها مع المنتج مثال اعلان شيتوس بشخصية النمر او اعلان سفن اب زمان بيظهر الشخصية الرايقة.
  • اسلوب الدليل العلمى او الفنى: وده بيكون فى المنتجات الى صعب انك تقول على كفائتها باعلان عادى وصعب انك تربطها بعاطفة ايجابية عند الناس فعلشان كدة لازم تعمل اعلان بيقول دليل علمى على جودة المنتج او ارقام واحصائيات عن المنتج مثال اعلانات ديتول - اعلانات اريل وبرسيل وهو بيصور ان الممثل بيدخل جو الهدوم وبيظهر ازاى المسحوق بينضف اصعب البقع او انه يبجيب خبير فى هذا المنتج وانه يتكلم عنه مثل اعلان الشيف فلان وهو بيستخدم محسن كيك فى عمل الكيكة مثلا.
  • اسلوب التظهير والتوصية: وهو أنه الاعلان بيجيب شخص يوصى باستخدام المنتج وليه طريقتين الاولى انه يجيب شخص حقيقى مستخدم للمنتج ويتكلم عنه ويوصى به او يجيب ممثل مشهور يعمل الاعلان ولكن الطريقة دى ممكن يكون فيها مشكلة انه الممثل ممكن يقع فى موقف محرج له او مشكلة تاثر على المنتج عند المستهلك فعلشان كدة لازم واحنا بنختار الممثل انه يكون له مصداقية عند معظم الناس وكمان يكون شخصية مناسبة للمنتج اللى هيقدمه مثل اعلانات عبلة كامل لمساحيق الغسيل او للزيت والسمنه كست بيت وكمان نختار الشخصية اللى بتعمل اعلانات قليلة جدا مش اللى بتطلع فى اى اعلان يتعمل وخلاص.

خامسا: تحديد الوسيط الإعلاني:

من اهم القرارات اللي بتاخدها الشركه وهي بتعمل الاعلان اختيار الوسيط الاعلان او الوسيله الاعلانيه اللي بتظهر فيها رساله الشركه الاعلانيه ، ويجب الاخذ في الاعتبار عند اختيار الوسيط الاعلاني لا يتوقف فقط على مزايا وعيوب كل وسيله ولكن

ايضا بناء على الشريحه المستهدفه في كل شريحه مستهدفه لها وسيله اعلانية مناسبه لها:

 الشبابالانترنت.

 المديرينانترنت - راديو بيسمع وهم في العربيه و رايحين الشغل.

 رجال الاعمالالمجلات والجرائد المتخصصه.

 الامهاتالتلفزيون.

فالمهم قبل اختيار وتحديد الوسيط الاعلاني هو دراسه سلوك المشترين وصفاتهم وبالتالي توجيه الرساله الاعلانيه لهم في الاماكن
المناسبه ليهم من اشهر هذه الوسائل مايلى:

1 - التليفزيون:
 هو اشهر الوسائل الاعلانيه ومرتبط بفكره الاتصال الضخم او المكثف ووصوله لاكبر عدد ممكن من الناس خصوصا المستهدف
من المنتج او الخدمه ولكن من عيوبه هو الاستهداف والضعيف بمعنى ان الاعلان هيكون موجه لكل الناس سواء المهتمه او مش
مهتمه بالمنتج وبالتالي الشركه هتصرف فلوس كثير على الفاضي والحل في هذه المشكله ظهور القنوات المتخصصه مثل القنوات
الرياضيه والاخباريه او الفنيه ولكن برده ممكن التاثير يكون ضعيف ولكن تظل هذه الوسيله هي الاوسع انتشارا لتوصيل الرساله
الاعلانيه لكل الناس.

2 - الجرائد:
 وايضا تعتبر من اشهر الوسائل الاعلانيه لوصلها لاكبر عدد من الناس، ولكن ضعيفة من حيث الاستهداف بالاضافه الى
الاعلان بيكون ليوم واحد فقط او لمده معينه بالاضافه الى ظهور الوسائل الالكترونيه والاخبار على الانترنت جعل هذه الوسيله
ضعيف نسبيا للاعلان فيها.

 3 - الراديو:
 يمكن استخدام الراديو حاليا في اوقات معينه صباحا عند ذهاب الموظفين للشغل او بعد العصر عند رجوعهم من الشغل ولازم
يكون الاعلان مناسب لعرض المنتج لانه هيكون اعلان صوتي المفروض انه يحكي عن المنتج بالشكل المطلوب دون نقص شيء
ولو المنتج مش هينفع يتمعمل في الراديو علشان بيكون ساعات الاعلان لازم يتشاف لعرض كيفيه استخدام المنتج وهكذا
يبقى نستغنى عن هذه الوسيله  لانها مش هتكون مناسبه.

4 - المجلات:
تتميز المجلات عن الجرائد انها متخصصه اكثر وبالتالي الاستهداف فيها اعلى لان بيكون هناك تصنيفات مختلفه مثلا
(مجلات شبابية - رياضيه - موضه وازياء - تكنولوجيا - ....الخ) وبالتالي هيكون توجيه الاعلان فيها مناسب
بالاضافه ان حياه المجله اطول من الجرائد ولكن الانترنت اصبح بديل لهذه الوسيله مع وجود مواقع الكترونيه متخصصه.

 5 - الاعلانات الخارجية:
 وهي الاعلانات  اللي بتتعلق في الشوارع وعلى العمارات علشان تتشاف في اماكن الزحمه زي الكباري وليها حياه اطول شويه
من باقي الوسائل الاخرى اللي فاتت ولكن تواجه هذه الاعلانات مشكله في ضعف الاستهداف او صعوبه في الاستهداف زي التليفزيون
ولكن تعتبر وسيله جيده جدا في هدف التعريف بالمنتج ونشر اسمه بين الناس Brand awareness.
ولو هنعمل اعلان خارجي بغرض نشر اسم المنتج ممكن نعمله في الاماكن القريبه من الشريحه اللي عاوزينها مثال:
الاعلانات العقارية.

 6 - الانترنت:
 يعتبر من اشهر الوسائل والوسائط الإعلانية حاليا وبيحقق ميزة الاستهداف الكبير وايضا ممكن من خلاله نقدر نعرف العائد
من الاعلان على الانترنت واننا ممكن نتحكم اكثر في ظهور الاعلان للفئه المستهدفه بكل وسائل الاستهداف ومعايير الاستهداف
وتقسيم السوق و لكن هناك عيب وهو الزحمه اللى موجوده من الاعلانات على الانترنت واللى الشركه مش بتتحكم فيها.

 الخلاصه: هو كل ما الوسيط الاعلاني او الوسيله الاعلانية لها انتشار واسع او بتوصل لعدد أكبر حتى ولو الاستهداف فيها ضعيف
ولكن بيكون فرصة جيدة لبناء ونشر اسم المنتج عند الناس وكل ما تزيد درجه الاستهداف والوصول للمستهلك اللى عاوز المنتج فعلا
وعاوز يشتريه يتحول الاعلان المرحلة الثانية من الترويج وهي التسويق المباشر وتحقيق الارباح المباشرة.
وايضا سياسة الاعلان الضخم والمكثف بتكون مناسبه مع المنتجات الاستهلاكية واللى السوق بتاعها بيكبر باستمرار مثل
(السلع الغذائيه - الأجهزة المنزلية والتكنولوجية - العربيات - ..... الخ).

سادسا: شراء المساحة الاعلانية :

علشان نعمل اعلان و يوصل لعدد اكبر للناس لازم يتعمل في مكان فيه زحمه وهنا الشركه صاحبه الاعلان بتروح اما لشركات وكالات إعلانية بتكون وظيفتها هي الاعلان وشراء وحجز المساحات الإعلانية اللي عليها زحمه (مشاهدات عالية)

أو تروح الشركه صاحبة الاعلان للمكان اللي فيه الزحمه اشتري منه مساحه اعلانيه بشكل مباشر.
ولازم هنا نعرف انهو نظرية التتابع العشوائي (الفواصل الاعلانيه) وانهو مناسب اكثر علشان نعرض فيه الاعلان ليه كدة الموضوع
ده لان على اساس الشريحه المستهدفه + الميزانيه المتاحه للشركة بتختار التتابع عشوائي اللي هتنزل فيه الاعلاناتها،
وكمان قيمه الاعلان بتختلف حسب الزحمه (نسب المشاهدات) للناس وكمان على حسب نوع التتابع العشوائي سواء كان منتظم
او غير منتظم وهنا بردوه بنشوف اوقات معينه او احداث معينه بيكون فيها الاعلان مؤثر وعالي التكلفه زي قبل المباريات المهمه
ولكن بعد كل ده بنلاقى مشكله عند عرض الاعلان إن المستهلك ممكن يقلب القناه هو يقفل الصوت او يقوم يروح يعمل
حاجة لغاية ما الاعلان يخلص وهنا الشركه بتحاول تختار الاوقات اللي صعب على المستهلك انه يغير القناه مثل اوقات قبل المباريات
المهمه او اثناء عرض المباراه او الفيلم او البرنامج ودي اشكال تلفت انتباه المستهلك .
وكمان اذا كان الاعلان وسط زحمه كييره من الاعلانات المنافسة او الاخرى فلازم يكون الاعلان فيه محتوى جيد يشد انتباه المستهلك
ويكون فكره مبدعه في تنفيذها وكمان مستهدف لاحتياجات الناس الصح وكمان لازم نشوف برده الاعلان بيتكرر قد ايه لان
معامل التكرار للاعلان بيكون له تاثير قوي لتوصيل الرساله الاعلانيه.

 سابعا تقييم نتائج الحملة الإعلانية:

من الصعب قياس العوائد من الحملة الإعلانية في واعتبار ان الاعلان سبب مباشر في زياده الارباح لان هناك عوامل اخرى
مثل جودة المنتج والتسعير المناسب وكفاءة التوزيع و عروض البيع والبيع المباشر والعلاقات العامة وقوه العلاقه اللي
بتعملها شركه مع عملائها وغيرها بتساهم في زياده المبيعات او الارباح وهنا ممكن تعتبر ان الاعلان وظيفته الأساسية
هو نشر الوعي واسم المنتج عند الناس وبكده بيحقق هدفه.

ولكن مع التطور والتخصص جعل الشركات الكبرى في بحوث التسويق قادرة على قياس مدى العائد من الوسائل الإعلانية
المختلفة وايضا مع ظهور اعلانات الانترنت اصبح من السهل معرفه تكلفه الميزانيه على الاعلان وحساب العائد من هذه
التكلفة لانها بتتحسب عن طريق عدد مرات المشاهدة او عدد مرات الضغط على الاعلان وغيرها من الوسائل التي يمكن من
خلالها قياس العائد من التكلفة اللى انفقناها على الاعلانات.
وهناك طرق عديدة يمكن ان نستخدمها في قياس مدى العائد على الوسائل الإعلانية المختلفة فعلى سبيل المثال:
  •  ان الشركه تعمل لكل عنصر في حملتها الترويجية عموما والاعلانية خصوصا رقم اتصال مختلف لكل عنصر، فمثلا لو استخدمت اعلانات الاتوبيس تسيب عليه رقم الناس تتصل عليه ولو استخدمت وسيط  ثاني زي الانترنت تسيب عليه رقم مختلف واذا عملت اعلان في جريده او مجله تسيب عليه رقم اخر مختلف وهكذا وبكده تقدر تشوف وتقيس انهو وسيلة بيجي عليها اتصال وتفاعل من الناس وتعمل حسابها فى الحمله اللي جايه انها تستهدف اكثر في الاماكن اللي بيجي عليها تفاعل واتصال اكثر.
  •  او ممكن الشركه تسال اي حد يتصل عليها عن مدى معرفته بالشركه او بالمنتج بتاع الشركة وتشوف انهو وسيلة اعلانية بتقدر تعرف من خلالها انو وسيط بيجيب عواد احسن بشكل اكبر وتعتمد عليها في حماتها اللي جايه.
لو عاوز ترجع لاول المقالة اضغط هنا


وفى نهاية الملخص اتمنى ان ينال اعجابكم ومنتظر منكم التعليقات وابداء الرأي والملاحظات


جديد قسم : الترويج

إرسال تعليق

ضع اعلانك هنا
ضع اعلانك هنا
ضع اعلانك هنا